Yoga Class - Downward Facing Dog

Former for yoga

Det finnes mange forskjellige former for yoga og noen er beskrevet nedenfor. Dette er en side som skapes av medlemmene og den vil naturlig utvides etterhvert som medlemmer med forskjellig bakgrunn skriver inn til oss.

Fyll inn kontaktskjema med en kort beskrivelse av din yogaform du ønsker å skrive om. Du vil bli kontaktet for en mer utfyllende tekst.

Supert, meldingen din er mottatt!

Klassisk yoga

Klassisk yoga er en opprinnelig yogaform som vektlegger arbeidet med alle deler av en selv gjennom fysiske stillinger og øvelser; asanas, pusteteknikker; pranayam, holdninger; mudras, og låser, bandhas, fysiske og psykiske renselsesteknikker, avspenning med bl.a. yoga nidra, og meditasjon i ulike former/ teknikker. Klassisk yoga kan variere fra en rolig, statisk til en aktiv dynamisk praksis - med oppmerksomhet og nærvær. Klassisk yoga passer for alle.

Tradisjonell Yin yoga

Tradisjonell Yin yoga er en svært rolig medisinsk yogaform. Den har sitt medisinske fundament i kinesisk medisin og i taoismen som filosofi.
Yogastillingene holdes en stund (1 – 10 min avhengig av stilling) for å stilne kropp og sinn.
Ved å holde yogastillingene over litt tid, bringes det frem en mulighet til å slippe ut spenninger i muskler og ledd. Dyptgående og avspennende pust og nærvær er viktig dette arbeidet. Blokkeringer i livskraft, Qi, kan fremkomme i muskler (bindevev) og ledd. Ved å arbeide dypt, skånsomt og oppmerksomt bringes det frem en mulighet til å hjelpe Qi til å flyte fritt og skape et grunnlag for en sunn kropp og et stabilt sinn. Yogastillingene utføres sittende, liggende og stående og hele kroppen skal tas igjennom yogastillingene i en tradisjonell klasse. Praktisen innholder også pusteøvelser og meditasjoner.

MediYoga/Medisinsk yoga

Mediyoga er en terapeutisk yogaform som er forskningsbasert og springer ut fra Kundalini yoga, ayuerveda - indisk legekunst, TKF - tradisjonell kinesisk medisin og utføres av yogalærere med helsefaglig bakgrunn. Den er også helhetlig som innbefatter kropp, sinn og følelser.

En myk, rolig meditativ yogaform med puste- og kroppsøvelser, samt meditasjon.

Den kan hjelpe for mange ulike plager og er du helt frisk kan MediYoga hjelpe til med større bevisshet, stabilitet, ro og harmoni.